Alfa Romeo Giulia

Zo. Na jaren van speculatie, beloftes en uitstellen van lanceringen is er eindelijk nog eens positief nieuws te melden van Alfa Romeo. De opvolger van de populaire 159 is gearriveerd, met achterwieltractie, een biturbo zescilinder en 510 pk!

Alfa koos ervoor om meteen de topper te presenteren, in de gekende Quadrifoglio Verde uitvoering. De meest agressief gestylede versie maar wat ons betreft kan het niet meer stuk. Korte overhangen, een vrij lange motorkap en een ontwerp zoals enkel Alfa Romeo het kan maken. Ook mechanisch hebben ze er bij Alfa hun werk van gemaakt, met een gloednieuw platform dat is aangedreven via de achterwielen en een quasi perfecte 50/50 gewichtsverdeling. Een volledig nieuwe multi-link ¬†ophanging achteraan. Elektronisch verstelbare demper. Torque-vectoring. Het klinkt allemaal als muziek in de oren…¬†Als de beloftes van Alfa ook in de praktijk zullen kloppen heeft BMW er een te duchten concurrent bij.

Momenteel is er nog maar 1 motor bekend, namelijk een 510 pk sterke 3.8 biturbo V6, die is ontwikkeld in samenwerking met Ferrari & Maserati.

De ambities liggen hoog. In 2018 wil het merk 400 000 auto’s verkopen. Er zal een serieuze inhaalbeweging moeten gebeuren rekening houdende met het feit dat Alfa vorig jaar nog amper 68 000 verkocht… Maar voor het eerst sinds lang ziet de toekomst er weer rooskleurig uit voor Alfa Romeo.