Hyundai i30 N

Hyundai i30 N

Met de lancering van de i30 N begeeft Hyundai zich voor het eerst op het terrein van de hot hatches. De successen die worden geboekt in het wereldkampioenschap rally worden nu ook vertaald in een performante straatwagen en daar kunnen we als autoliefhebbers maar enkel blij van worden. De letter ‘N’ verwijst ‘Namyang’ in Korea, waar de wagen werd ontwikkeld. Daarnaast is het ook een verwijzing naar een chicane, wat dan weer verwijst naar de performantie en rijplezier die een volledig nieuwe lichting ‘N’ wagens moet bieden.

Onder de motorkap vinden we een 2 liter turbo die standaard 250 pk levert. Indien je opteert voor het Performance pack stijgt het vermogen nog met 25 pk. Daarmee kan je met behulp van launch control in respectievelijk 6,4 en 6,1 seconden van 0 naar 100 sprinten. Voor beide versies geldt een maximumkoppel van 353 Nm en een topsnelheid van 250 km/h. Het zijn geen bijzonder indrukwekkende tijden, maar de i30 N wil de toekomst vooral leggen op rijplezier en beleving. Dat zal bekend in de oren klinken bij de concurrentie uit het Franse Dieppe… De lat wordt dus meteen hoog gelegd.

Op papier klopt het alvast allemaal. De i30 N komt met een manuele versnellingsbak, een elektronisch differentieel, rev matching and vijf verschillende aandrijfmodi, waaronder ‘N’ en ‘N Custom’, waarmee je de elektronisch aangestuurde ophanging kan aanpassen naargelang de omstandigheden.

Prijzen starten vanaf €30 000 waarmee het een te duchten alternatief wordt voor de veelal duurdere concurrentie.

Geef een reactie!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *