2020 Alfa Romeo Stelvio

Voor het modeljaar 2020 hebben de Alfa Romeo Stelvio & Giulia een update gekregen die vooral qua infotainment en veiligheid een impact heeft. Alfa Romeo stelde ons een schitterende Stelvio 2.2D Q4 met 210 pk ter beschikking om de nieuwigheden te kunnen ontdekken.

Op veiligheidsgebied was de update vooral belangrijk om terug mee te kunnen met de concurrentie. Zo is er nu adaptieve cruise control beschikbaar naast nog enkele andere systemen zoals verkeersbordherkenning en ‘driver attention assist’. Geen nieuwe innovaties hier maar eerder noodzakelijke updates.

Nieuw in het interieur is de ‘Alfa Connect 3D’ systeem waar het elegante en donkere design voor het infotainment syteem heel mooi gedaan is. Het startscherm is verdeeld is aanpasbare widgets die kunnen bediend worden via het touchscreen. Er zijn negen widgets beschikbaar: navigatie, radio/media, telefoon, rijassistentie, klimaatcontrole, performantie, voertuig info, geconnecteerde diensten en instellingen. Deze kunnen allen apart gewijzigd worden maar niet verwijderd. Je kan erdoor heen scrollen via het touchscreen of via de draaiknop op de center console. De eerste indrukken qua looks zijn dus alvast in orde maar het is wel niet het meest indrukwekkende systeem qua snelheid.

Het hoofdscherm van het intotainment systeem is 8,8 inch groot. Het is geen vrijstaand scherm maar een onderdeel dat is ingebouwd in het interieur. De bediening kan gebeuren via verschillende manieren: stembediening, het touch schreen of de draaiknop in de center console. In tegenstelling tot het andere scherm tussen de tellers is dit niet interactief met de geselecteerde rijmodus: het is altijd zwart-wit met rode accenten. De standaard verdeling is altijd in 3 kolommen naar analogie met de widget op het startscherm. Bij submenu’s is de inhoud zichtbaar op 2/3 van het scherm. Op het andere deel van het scherm zie je dan preview of krijg je instructies door middel van illustraties of animaties.

Tussen de twee analoge tellers vinden we een 7 inch scherm dat grotendeels zwart-wit is met een kleuraccent. Afhankelijk van de rijmodus verandert dat kleur naar rood (Dynamic), blauw (Natural) of geel (Advanced Efficiency). In tegenstelling tot de huidige trend is dit scherm vrij klein en beperkt in info. Je krijgt hier toegang tot 5 onderwerpen in horizontaal roterende vorm: Home, Trip A, Trip B, Performance & Alternative Performance.

Het nieuwe systeem dat Alfa Romeo gebruikt scoort goed in gebruiksvriendelijkheid. Het gebruikt een duidelijke taal en is eenvoudig om doorheen de verschillende menu’s te navigeren. Extra begeleidende info is echter beperkt er zijn weinig manieren om extra informatie te verkrijgen over bepaalde opties en menu’s. Enige basiskennis is dus wel vereist.