
Met de A110S lanceert Alpine een nieuwe topversie van hun gesmaakte lichtgewicht sportwagen. Het recept is eenvoudig: meer vermogen en een meer sportief afgestelde ophanging. Is het een meerwaarde tegenover de standaard A110 die we al eerder reden?
Met de A110S lanceert Alpine een nieuwe topversie van hun gesmaakte lichtgewicht sportwagen. Het recept is eenvoudig: meer vermogen en een meer sportief afgestelde ophanging. Is het een meerwaarde tegenover de standaard A110 die we al eerder reden?
Met de A110S lanceert Alpine een nieuwe topversie van hun gesmaakte lichtgewicht sportwagen. Het recept is eenvoudig: meer vermogen en een meer sportief afgestelde ophanging. Is het een meerwaarde tegenover de standaard A110 die we al eerder reden?
De ‘S’ is qua looks vooral te herkennen aan enkele details die in het oranje zijn uitgewerkt. Zo vinden we het logo op de D stijl, zijn de stiksels in het interieur aangepast en zijn de remklauwen ook in het oranje gespoten. Ook de matzwarte lak van onze testwagen is enkel te verkrijgen op de ‘S’. De grootste verschillen zitten onderhuids. Zo monteerde Alpine 50% stijvere dempers en 100% stijvere antirolstangen. Ook het formaat van de banden is aangepast waardoor deze nu vooraan 215mm breed zijn en achteraan 245. Daarnaast ligt de A110S ook 4mm dichter tegen de grond. De optionele Brembo remmen van de A110 zijn standaard op de ‘S’. Over de remmen zijn er dan ook geen klachten.
Het klinkt allemaal als minimale aanpassingen maar de effecten zijn best groot. Waar de standaard A110 redelijk wat bodyroll heeft voelt de A110S als een vlijmscherp mes aan waarmee je de bochten kan aansnijden. Het niveau van tractie ligt bijzonder hoog en de A110S valt dan ook met groot gemak op snel tempo over de wegen te jagen. De impact op het comfort is er wel degelijk, maar het blijft op een aanvaardbaar niveau. Met dank aan het extreem lage gewicht dat onveranderd is gebleven. Dat schommelt, afhankelijk van de gekozen opties, rond de 1 114 kg.
De A110S is vooral gericht op efficiëntie. Op een droog wegdek moet je het echt al forceren om de wagen te laten uitbreken, in tegenstelling tot de A110. Die voelde veel speelser aan in normale dagdagelijkse omstandigheden – maar het is ook duidelijk dat de ‘S’ vele malen sneller zal zijn op circuit in vergelijking met de standaard versie. Die laatste blijft ook wel duidelijk zijn plaats behouden in het gamma.
Alpine heeft de turbodruk van de viercilinder opgeschroefd met 0,4 bar waardoor er nu 292 pk beschikbaar is. Het koppel van 320 NM is onveranderd tegenover de A110. De motor voelt iets agressiever aan en de hernemingen verlopen iets vlotter, maar in de praktijk merk je weinig van de toegenomen prestaties.
De A110 is te koop vanaf €66 900, wat zo’n €10 000 meer is dan de A110 ‘Pure’. Als je houdt van precisie en af en toe een trackday meepikt is de keuze voor een A110S quasi een no-brainer. Hou je liever van een ‘spirited drive’ op een zondagnamiddag, dan gaat onze keuze nog altijd uit naar de standaard A110.