Al bijna een decennium lang domineert Citroën het wereldkampioenschap rally. De laatste 7 jaar veroverde de constructeur met piloot Sebastien Loeb telkens de wereldtitel bij de piloten, respectievelijk in een Xsara en de laatste jaren in een C4. Helaas reflecteerde het Franse merk deze rallysuccessen nooit in de release van een krachtige hot hatch. Door een verandering in de WRC-reglementen veranderde Loeb begin 2011 noodgedwongen van kantoor en bolt hij voortaan in een DS3 WRC de planeet rond. Ook zijn werkgever veranderde zijn visie en brengt nu wel een dikke hot hatch op de markt: de DS3 Racing.
Wat we op zijn minst kunnen stellen, is dat onze verwachtingen door het label ‘Racing’ meer dan ingelost worden. De wagen schreeuwt om gelijk wiens aandacht van zodra hij in het zicht komt, wat in grote mate toe te schrijven is aan de feloranje accenten op het zwarte koetswerk. Alsof die kleurencombinatie nog niet voldoende is, duiken her en der nog grijze zelfklevers op. Niettegenstaande wij de zwart-oranje combinatie schitterend vinden, is er voor potentiële kopers die onze mening niet delen slechts beperkte keuze uit deze kleurencombinatie en uit een wit koetswerk met zwart dak. Wie de wagen van dichtbij bestudeert, zal bovendien merken dat niet alles zwarte lak blijkt te zijn. Citroën koos ervoor om diverse onderdelen van de wagen van een laagje carbon te voorzien. Zo zijn de wielbogen en onderdelen van de voor- en achterbumper in het ultralichte koolstof vervaardigd. Ook het interieur zet perfect de racy trend verder en is van een hoge afwerkingsgraad voor een wagen van deze klasse. De lijnen van het dashboard worden magistraal gebroken door de oranje boordplank en de centrale carbon middentunnel, om tenslotte aan de pook te eindigen met weer een gelakt oranje element. Ook de onderkant van het stuurwiel en delen van de deurpanelen krijgen een laag carbon aangemeten. De afwisseling van de verschillende materialen keert terug als we ons installeren in de zalige kuipen: de flanken zijn afgewerkt met zwart leder en rode stiksels, terwijl de centrale zitting in donkergrijs alcantara is uitgevoerd geflankeerd met zwarte stof. De zwarte dakhemel met een carbon plaatje van Citroën Racing maakt het geheel af. Ongetwijfeld het meest frisse en verfijnde hot hatch interieur waar wij ons ooit in nestelden!
Motorisch
Onder de motorkap vinden we logischerwijs de geblazen 1.6 turbo terug, aangezien die krachtbron ook voortaan de norm is in het WK Rally. Daar waar de DS3 WRC 300 pk uit de 1600cc haalt, kan de Racing over 207 pk en 275 Nm aan koppel beschikken. Die krachtbron werd door de PSA-groep – de overkoepelende instantie die o.a. Peugeot, Renault en Citroën verenigt – samen met BMW ontwikkeld. De DS3 Racing deelt dus een verre verwantschap met de Mini John Cooper Works, die ook een 1.6 turbo met gelijkaardige performance in het motorcompartiment heeft liggen. Waar de DS3 echter beter in slaagt, is die pk’s ook effectief aan de grond krijgen. Van de Mini JCW mag je torque steer en gierende banden à volonté verwachten zodra je ietwat pk’s op de voortrein loslaat, bij de DS3 Racing mag je het gaspedaal meer vloeren eer het lampje van de ESP aanfloept of de wagen begint door te slippen. Ook het onderstel van de DS3 is stukken beter dan de Mini. De stuggere en lagere vering in combinatie met het bredere spoor en de 18 inch Bridgestone Potenza’s is qua hardheid te situeren tussen een gewone Clio RS en de Clio RS Cup, alhoewel die maar geschoeid is met 17 inch wielen. Door die stevigheid ligt de DS3 subliem op de weg en blijkt de bochtenstabiliteit van het chassis dermate efficiënt dat het de vergelijking met de Clio RS in grote mate kan doorstaan, ook al mist de stuurinrichting van de DS3 de scherpte van zijn Franse collega-concurrent. Niet alleen het stuurwiel mocht van ons wat communicatiever en alerter gereageerd hebben op impulsen van de bestuurder, ook de gangwissel van de versnellingspook is iets te lang en doet teveel denken aan een standaard DS3.
Prestaties
Qua performance scoort de DS3 bijzonder goed: 100 km/u bereik je flatout al na 6,5 seconden en je kan verder knallen tot 235 km/u. De wagen ontbreekt het eveneens niet aan stopping power, dankzij de grote geventileerde schijven met vier zuigers. Door het relatief lage gewicht van de wagen vertoonden de remmen zo goed als geen fading tijdens ons testweekend in de Ardennen, waar stevige remmanoeuvres nodig waren in de voor ons onbekende, heuvelachtige en kronkelende wegen. We betrapten er onszelf trouwens regelmatig op met het raampje open te rijden om de leuke brom van de uitlaatlijn beter te horen. De wagen geeft door het goede onderstel de bestuurder erg veel vertrouwen, waardoor het knopje om de ESP uit te schakelen al snel werd ingedrukt. Ondanks dat je met de DS3 anders moet rijden om hard te gaan dan met een Clio RS, beleef je er toch evenveel plezier mee. De DS3 kan terugvallen op zijn koppel dat reeds beschikbaar is vanaf 2.000 omwentelingen, terwijl de atmosferische Clio volledig doodvalt onder de 4.000 toeren. Maar eenmaal die psychologische knop is omgezet, bezorgt de DS3 Racing je ongelooflijk veel rijgenot. Kortom, geen enkele andere wagen dan de DS3 Racing komt in het middensegment van de hatchbacks dichter in de buurt van koning Clio RS: hij rijdt net niet even goed en kan prat gaan op een betere afwerking.
Prijs
Het venijn zit hem echter in de staart. Wil je Citroëns dikste hot hatch op je oprit, dan zal je dat een astronomische 31.340 EUR kosten. Dat is niet alleen bijna 10.000 EUR meer dan de Clio RS – die weliswaar een pak minder uitgerust is in standaardtrim – maar ook nog meer dan 1.000 EUR boven de prijs van de Renault Mégane RS Cup, die de DS3 een pak slaag geeft op het gebied van kracht, prestaties, rijsensaties en grootte. Ongetwijfeld is een deel van de prijs te rechtvaardigen door de hoogwaardige materialen die gebruikt worden bij de constructie en door de gelimiteerde oplage, alhoewel we in de wagen geen enkel bewijs terugvonden dat er maar een beperkt aantal stuks zullen worden gebouwd. Nochtans konden we bij de persfoto’s na de release van de wagen duidelijk zien dat het carbon plaatje in de dakhemel de woorden ‘limited edition n. 001’ vermeldde. Zoals u kunt opmaken uit onze foto’s bleek ons testexemplaar niet genummerd te zijn. Initieel zouden er ook maar 1.000 stuks worden gemaakt, maar Citroën zou die oplage inmiddels verdubbeld hebben. Bijzonder spijtig dus dat Citroën een concurrentieel product op de markt brengt dat de vergelijking doorstaat met de Clio RS, maar dat het merk zijn troeven van tafel veegt door de te hoge prijs die het voor dat product vraagt. Bekijk de wagen dus maar erg goed als je er eentje kruist in het straatbeeld, want dik zullen ze volgens ons niet lopen…