
Onder het motto ‘evolutie maar geen revolutie’ heeft Audi de nieuwe R8 gepresenteerd. En begrijpelijk vanuit Audi standpunt, want de eerste generatie R8 (waarvan de concept ‘Le Mans’ reeds uit 2003 stamt) is een groot succes geweest.
Onder het motto ‘evolutie maar geen revolutie’ heeft Audi de nieuwe R8 gepresenteerd. En begrijpelijk vanuit Audi standpunt, want de eerste generatie R8 (waarvan de concept ‘Le Mans’ reeds uit 2003 stamt) is een groot succes geweest.
Onder het motto ‘evolutie maar geen revolutie’ heeft Audi de nieuwe R8 gepresenteerd. En begrijpelijk vanuit Audi standpunt, want de eerste generatie R8 (waarvan de concept ‘Le Mans’ reeds uit 2003 stamt) is een groot succes geweest.
De nieuwe R8 is dus nog steeds zeer herkenbaar als zijnde een van de meest sportieve modellen van Audi, maar hij is wat vlakker, breder en hoekiger geworden. Wat ons betreft geen verkeerde evolutie want het ziet er allemaal schitterend uit!
Op motorisch gebied ook geen al te grote verandering. De V10 levert 540 pk, terwijl de ‘plus’ (de rode op de foto’s) het schopt tot 610 pk. Die laatste versie krijgt ook standaard carbon keramische remmen, terwijl die optioneel zijn op de ‘gewone’ V10. Daarnaast heeft Audi ook bevestigd dat er een hybride ‘e-tron’ versie komt.
De grootste veranderingen zijn in het interieur. Het is duidelijk verwant aan dat van de TT, wat dus vooral een duidelijk overzicht geeft, met weinig knopjes, weinig schermpjes, maar vooral een prachtig zich op de toerenteller die het trekt tot 9000…
Door het gebruik van het Audi Space Frame is de nieuwe R8 zo’n 15% lichter dan zijn voorganger. Ondanks dat is de stijfheid er toch met zo’n 40% op vooruit gegaan. Daarnaast is er een nieuw Quattro systeem ontwikkeld dat in staat is om tot 100% van het koppel naar de voor- of achterwielen te sturen. Een driftje plaatsen zou dus nu vlotter moeten lukken…
Prijzen beginnen bij 165.000 euro voor de R8 V10 en 187.400 euro voor de V10 Plus.