Halleluja! Volkswagen heeft eindelijk gerealiseerd waar velen al lang van droomden: een mechanisch sperdifferentieel beschikbaar maken op de Golf GTI en een topmodel van de Golf lanceren met een pk-waarde die begint met het cijfer 3. En om onze lange journalistieke afwezigheid wat te compenseren, maken we van beide modellen meteen een duotest!
De Golf zit ondertussen al aan zijn zevende generatie. Die wordt gekenmerkt door scherpere en hoekige lijnen van de carrosserie en lichtblokken, maar zonder de evolutie al te ingrijpend te maken. De Golf is immers al jaren een bestseller in het C-segment en Volkswagen staat erom bekend het design van een nieuwe Golf nooit compleet om te gooien. Ook de optische wijzigingen op de GTI blijven eerder bescheiden: een gewijzigde voorbumper en achterbumper met diffusor, een dubbele uitlaat, wat spoilers her en der, een set grotere velgen en de nodige GTI-badges als finishing touch. Anders dan bij zijn voorganger, biedt Volkswagen de nieuwe GTI wel aan in 2 versies: de normale GTI en de GTI Performance. Die laatste krijgt 10 pk extra (wat het totaal dan op 230 brengt), een mechanisch sperdifferentieel en iets grotere remmen met rode klauwen en GTI-badge.
Techniek
De Golf R is qua styling iets meer ‘in your face’ en dat mocht ook gerust. De Golf 6R vonden wij als topmodel net iets te braaf en deze Golf 7 R compenseert dat ruimschoots. De hertekende voorbumper met grote luchthappers en zwartgelakte luchtgeleiders illustreren de zuurstofverslaving van dit beest en achteraan onthullen de 4 einddempers zijn ultrasportieve karakter. Ook qua power krijgt de 7R wat meer peper. De ingenieurs persten 30 pk extra uit de geblazen 2-liter en zo wordt de mythische kaap van 300 pk net bereikt. Ook het koppel ging in stijgende lijn en komt uit op 380Nm. Met die pk-waarde prijkt de Golf 7R momenteel op een gedeelde 4e plaats naast de Audi S3 en achter de Mercedes A45 AMG (360pk), de Audi RS3 (340pk) en de BMW M135i (320pk). Kwestie van de Duitse dominantie anno 2014 qua vermogen even te illustreren… De extra pk’s vond men door een nieuwe turbo en mechanische aanpassingen zoals andere zuigers, injectoren en een nieuwe uitlaat. In combinatie met de laatste evolutie van het Haldex 4×4-systeem en de launch control spurt deze bom dan ook in net geen 5 seconden naar 100! Om dit alles tijdig tot stilstand te brengen, monteerde VW vooraan 340mm schijven met zwartgelakte remzadels. Verder is deze Golf ook de eerste in zijn reeks waarbij het ESP volledig kan worden uitgeschakeld, iets wat bij vorige modellen niet mogelijk was en wat vooral bij circuitgebruik vaak een doorn in het oog van de bestuurder bleek.
Allrounder
De GTI ging in het verleden altijd prat op zijn dagelijkse bruikbaarheid en dat is met deze versie niet anders, zelfs in Performance trim. De wagen is sportief afgeveerd zonder ooit oncomfortabel te worden, waardoor je er gerust mee in 1 ruk van de kust naar Spa-Francorchamps mee zou kunnen rijden om er ter plaatse een trackday mee te rijden. De heren uit Wolfsburg voorzagen zelfs een eco-modus waarbij de motor ontkoppelt als je het gaspedaal loslaat, om zo extra brandstof te besparen. Opteer je om echter de sportknop in te drukken, dan ben je voortaan zeker dat je de 230 pk ook na een korte of haakse bocht op de grond krijgt. Gelukkig heeft men bij de VAG-groep ingezien dat hun modellen met meer dan 200 pk zo’n mechanisch sperdiff echt wel nodig hadden bij sportief rijgedrag. Je voelt dan ook een wereld van verschil achter het stuur: meer tractie, minder onderstuur en een scherper en communicatiever stuurgevoel… VW heeft ‘the missing link’ duidelijk gevonden die hun GTI een niveau hoger te tilt.
Qua rijgedrag is de R dan weer sterk te vergelijken met de Audi RS3 en de Mercedes A45 AMG: gooi je de wagen aan een rotvaart in een scherpe bocht, dan resulteert dat in een fractie onderstuur en daarna trekt de vierwielaandrijving de boel gewoon weer recht. Het ding in onbalans brengen lukt dus bijna niet en dat op zich verdient al een pluim! Ook de DSG-versnellingsbak verdient andermaal alle lof. Dit systeem bewijst dat andere merken met automatische bakken zoals Abarth of Renault nog aardig wat werk hebben eer ze het niveau van de Duitsers kunnen evenaren. De bak schakelt razendsnel (zelfs in normale stand) en voelt ook perfect aan wat de bestuurder ervan wenst. Het interieur is – behalve de bekleding van de zetels en enkele kleine details zoals de blauwe wijzers en andere stikking op het stuur – quasi identiek als dat van de GTI. Ergonomisch en kwalitatief oerdegelijk, zoals we het van VW gewoon zijn.
Maar…
Helaas hangt aan die Duitse degelijkheid ook een stevig prijskaartje vast. De GTI start vanaf € 31 920 en dat getal is al 2000 eenheden meer dan de basisprijs van een beter uitgeruste, vijfdeurs Ford Focus ST. Wil je een GTI Performance, dan betaal je € 32 990 of € 34 650 als je de DSG versnellingsbak erbij wil. Kies je een exemplaar zoals ons vijfdeurs testmodel met DSG en aardig wat opties, dan gaat de teller al voorbij € 43 000. Zet je gewoon bij elke optie een vinkje, dan kan je de kaap van € 50 000 zelfs overschrijden. De aanblik op het kostenplaatje wordt nog desastreuzer bij de Golf R: basisprijs € 37 810 of net geen € 40 000 voor de DSG-versie. Full option brengt dit het eindtotaal zelfs boven 55000 EUR… Bijzonder veel geld, hoe goed de wagen ook mag zijn.
Conclusie
De conclusie voor beide wagens is echter zonder meer positief. De GTI zouden we na de test nooit meer willen bestellen zonder Performance Pack; de wagen gript een pak beter dan zijn Performanceloze tweelingsbroer en biedt een hoger fungehalte door de extra power. De R tapt dan weer uit een compleet ander vaatje en is minder speels dan de GTI. Het neutralere weggedrag vereist een meer ‘propere’ rijstijl, maar daarmee willen we absoluut niet beweren dat je minder rijplezier beleeft achter het stuur. De grens van grip ligt immers zoveel verder dan bij de GTI, dat je best een stel stalen ‘cojones’ kweekt vooraleer je die limiet gaat opzoeken. Een mooie illustratie hiervan is het feit dat de R zowat een seconde per km sneller over de befaamde Nurburgring blaast dan de GTI Performance. Beide modellen krijgen echter op diezelfde Ring een pak voor hun broek van de goedkopere en minder krachtige Seat Leon Cupra en de Renault Megane Trophy R, maar dat duo boet echter ook in op afwerkingskwaliteit van het interieur en dagelijkse bruikbaarheid.
Stof tot nadenken dus als u binnenkort gaat shoppen om een hot hatch…