De krachtigste voorwielaangedreven hatchback op de markt. Met die gedachte krijgen we de sleutels van de nieuwe Focus RS overhandigd en stappen we met een prangende vraag de wagen in: 305 pk en dat enkel op de voorwielen, dat kan toch nooit goed gaan?
De voorbumper met gigantische luchthapper, de brede wielkassen en de ventilatiegaten op de motorkap zetten de sportieve ambities van deze hot hatch meteen in de verf. Achteraan net hetzelfde verhaal met de hoge zwarte dakspoiler en de zwarte diffusor met de geïntegreerde dubbele uitlaat. Ook de speciale zijschorten en de standaard 19 inch sportvelgen met 235/35/19 banden kunnen ons erg bekoren. Binnenin de wagen zijn het de speciale Recaro sportzetels die het meeste van de aandacht naar zich toe trekken, alhoewel de alumunium trimmings, de sportpedalen, de korte versnellingspook en de extra metertjes centraal op het dashboard toch ook bij de sportieve accenten mogen gerekend worden. De gifgroene koetswerkkleur van ons testmodel zal voor extreme reacties zorgen (you love it or you hate it), maar gelukkig behoren ook donkerblauw en wit tot de lijst van drie gelimiteerde koetwerktinten voor wie dit flashy Ultimate Green (een knipoog naar petroleumfabrikant BP, sponsor van Ford in het WRC) niet kan bekoren.
Motor
Onder de motorkap is het ook feest. De RS neemt dezelfde drukgevoede 2.5 vijfcilinder krachtbron uit de Focus ST over, maar door de nodige modificaties via speciale nokkenassen, een aangepaste cilinderkop met een nieuwe pakking en een aangepaste in- en uitlaat, levert deze voortaan 305 pk en 440Nm koppel. De ingenieurs van Ford hebben bovendien letterlijk honderden uren gespendeerd om de nieuwe RS zo handelbaar mogelijk te maken en alle pk’s op de grond te krijgen. Dit deden ze niet alleen door het monteren van een breder spoor en een Quaife sperdifferentieel, maar ook door een geheel nieuwe ophanging te ontwerpen en zelfs te patenteren. Hun RevoKnuckle systeem zorgt er immers voor dat ongewenste stuurreacties door een overvloed aan koppel, sterk verminderd worden. Dat die stuurreacties er in beperkte mate toch zijn en de wagen sowieso wel spoor zoekt bij volle acceleratie, is met meer dan 300 pk niet meer dan normaal.
Ongeziene handelbaarheid
Aangezien de 305 pk en 440 Nm koppel enkel op de weg worden getransfereerd via de voorwielen, verwacht ik bij het uitaccelereren van elke korte bocht een fikse streep rubber op het asfalt achter te laten, vergezeld van heel wat blauwe rook van de sportrubbers. Groot was mijn verbazing toen dat het geval niet bleek te zijn. De kracht is immers mooi gespreid en de koppelcurve is heel liniair, waardoor wielspin een zeldzaamheid is bij volgas. Daardoor legt deze RS het 0-100 sprintnummer af in net geen 6 seconden en piekt de wagen op een verbluffende 263 km/u. Het geluid van de motor is trouwens schitterend: de 2.5 vijfcilinder klinkt magistraal bij het accelereren en bij het plots lossen van het gaspedaal dumpt de turbo zijn overdruk via de wastegate door het maken van een superracy fluitgeluid. Komt daar nog het occassionele vlammetje bij dat uit de uitlaat schiet en de radio wordt helemaal overbodig. De ophanging met een minimum aan rolbewegingen bij het insturen en ook de erg directe sturing zijn perfect afgesteld voor deze wagen. De voortrein volgt de minste stuurbeweging perfect op, terwijl je voelt dat de achtertrein gemakkelijk kan worden gezet zonder uit te breken. Daarbij laat het ESP erg veel toe, maar kan het niettemin worden uitgeschakeld. Ook de ruim bemeten Brembo remmen krijgen van ons alle punten voor de geleverde arbeid. Tijdens de test merkten we dat het wel werken is achter het stuur eens je de limieten gaat opzoeken. De weg vertaalt elke oneffenheid immers via het stuur en door de brute kracht en de sublieme remmen komt iedere bocht razendsnel dichterbij. Maar de sensaties en het plezier dat je met deze wagen kan beleven, hebben wij nog nooit meegemaakt met een andere voorwielaangedreven wagen. Laat ons dus duidelijk zijn: wat de ingenieurs van Ford met deze RS hebben gepresteerd, is een klein mirakel.
Scherpe prijs
Voor € 32.900 is de nieuwe Focus RS van jou. Best wel een aardig bedrag, maar daarmee is de Focus RS wel goedkoper dan de minder krachtige Audi S3 en zelfs een pak goedkoper dan de even krachtige Subaru Impreza WRX Sti. Maar die modellen zijn dan beiden wel vierwielaangedreven en verbruiken daardoor ook heel wat meer dan ons gemiddeld testverbruik van 13 liter. Bij rustig rijgedrag is 8 liter zelfs haalbaar met de RS, wat toch wel doenbaar is voor een dergelijke motor. Een echte voorwielaangedreven concurrent is er dus niet, waardoor de nieuwe Focus RS nu al de status van nieuwe mijlpaal in autoland verworven heeft. Wij kunnen na de testrit ook niet anders dan de wagen de prijs van beste hot hatch toekennen die wij al ooit onder de kont hebben gehad.