‘Lexus-1’ is back in town. Voorheen hing de nummerplaat nog op de RC-F die we enige tijd terug hebben getest, tegenwoordig hangt ze op het nieuwe luxe vlaggenschip van het Japanse merk, de LC 500h. Waarbij de h in de typebenaming staat voor hybrid. Ditmaal dus geen grommende V8 onder de motorkap, maar een 3,5 V6 gecombineerd met een elektromotor, samen goed voor 359 pk.
Smaken verschillen, maar op de looks van de LC 500h waren we meteen verliefd, in het schitterende kleur ‘Radiant Red’ komt het lijnenspel van deze 2+2 coupé nog meer toch zijn recht. Onze wagen was uitgerust met het optionele ‘Sport+ Pack’. Voor €11 300 extra krijg je dan de prachtige 21″ lichtmetalen velgen, een intrekbare achterspoiler, het dak afgewerkt in carbon, alcantara binnenbekleding, sportzetels, meesturende achterwielen en een sperdifferentieel. Wat ons betreft een no-brainer om aan te vinken… Het alcantara zorgt voor een gevoel van luxe, in een wagen die voor de rest toch ook al piekfijn is afgewerkt. Ook een speciale vermelding voor de sportzetels – er zijn weinig betere exemplaren op de markt.
De eerste indrukken zijn dus zeer positief. We starten de motor en er gebeurt… niks. Standaard wordt de auto gestart met de elektromotor, waardoor je soms niet doorhebt of je nu al klaar bent om te vertrekken of niet. De benzinemotor schiet pas in gang om de batterij op te laden, of als er (te) veel vermogen wordt gevraagd. Het is dus mogelijk om deze Lexus puur elektrisch te rijden, een ietwat bevreemdende ervaring in het begin bij dit soort wagens. Maar zoals zo vaak: alles went.
Wat minder snel went is de versnellingsbak. We gaan jullie de volledige technische uitleg besparen, maar het komt erop neer dat Lexus een CVT versnellingsbak combineert met ‘klassieke’ automaat. Hierdoor eindig je met een versnellingsbak met maar liefst 10 verzetten. Het werkt allemaal naar behoren, zolang je niet de limieten begint op te zoeken. Als je stevig begint door te rijden komt het schizofrene karakter van het systeem te nadrukkelijk naar boven en dat is toch een beetje een domper op de vreugde. Lexus positioneert deze auto natuurlijk niet als de ultieme tracktoy, maar we bleven toch met het gevoel zitten dat deze auto zoveel leuker zou zijn met een klassieke DSG/PDK/… alle inspanningen van moederbedrijf Toyota en Lexus ten spijt.
De LC is voorzien van een adaptieve ophanging, maar in praktijk merkten we daar niet veel verschil van. Er zit bijzonder weinig verschil op de verschillende rijmodi, maar dat is op zich ook niet zo’n probleem. De standaard ophanging comfortabel, maar toch sportief genoeg om karakter mee te geven aan de auto. Binnenin is er ook voldoende ruimte, toch als je het geluk hebt om vooraan te zitten. De stoeltjes achteraan kunnen we eerder beschrijven als ‘symbolisch’… Het multimedia systeem was al achterhaald bij de RC-F, in de LC is er jammer genoeg geen vooruitgang gemaakt. Het is hopeloos achterhaald met ouderwetse graphics, een trage werking en moeilijke bediening met de touchpad. Een gemiste kans die afbreuk doet aan de wagen die toch €120 490 kost in deze versie…
Maar laat ons positief afsluiten, over het algemeen waren we zeer te spreken over de LC 500h. Het hybride rijden heeft absoluut zijn charme en zolang je de wagen gebruikt zoals hij bedoelt is, als dagdagelijkse GT, zullen zijn verblindende looks het winnen van de minpuntjes.