Als je op zoek bent naar een sportieve middenklasser kom je al snel uit bij de BMW M3, Audi RS5 en Mercedes-Benz C63 AMG. Vaak worden de wagens uit het verre oosten wat vergeten, maar hier probeert Lexus verandering in the brengen met hun strak gelijnde RC-F coupé, met een atmosferische 4.0 V8 onder de motorkap. Het doet ons meteen denken aan de vorige generatie M3, reden genoeg om deze snelle Japanner aan een test te onderwerpen…
De motor mogen we gerust beschouwen als het kroonjuweel van de RC-F. Hij hoogtoerige blok levert zo’n 477 pk bij 7100 toeren en met 530 Nm is er ook aan koppel geen gebrek. Waar de concurrent overstap naar turbo’s blijft Lexus zweren bij een atmosferisch blok en dat kunnen we enkel maar toejuichen. Onder de 4000 toeren is er relatief gezien weinig aan de hand, eenmaal daarboven ontwaakt de motor, en dat met een schitterende sound die uit de 4 ruim bemeten uitlaatpijpen komt… Verslavend! Tijdens de test kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van zo’n 17 liter wat niet indrukwekkend is, maar ook niet ‘abnormaal’ voor dit type motor. Maar je verbruikt ook makkelijk het dubbel als je het gaspedaal dieper indrukt…
De domper op de feestvreugde is de klassieke automatische versnellingsbak, zonder dubbele koppeling. Als je rustig rijdt in de comfort modus, of (zeer) sportief in de Sport+ modus doet ze haar werk, maar alle situaties daartussen zijn eerder teleurstellend te noemen. Je zit veelal te lang te wachten eer er wordt opgeschakeld, of je blijft te lang hoog in toeren hangen om comfortabel – maar vlot – door het verkeer te gaan.
Hoewel de RC-F meer dan 1800 kg weegt gaat hij vlotter de hoek om dan je zou verwachten. Een vlijmscherpe en agiele supersporter is het dus niet, maar de RC-F geeft wel veel vertrouwen in de bochten en komt nooit ‘onverwacht’ uit de hoek. Ook de ophanging is vrij simpel van setup met een goede verhouding tussen comfort en sportiviteit. Afhankelijk van de rijmodus transformeert de RC-F van een comfortabele cruiser naar een sportieveling die zich laat bedienen met de rechtervoet. Knap werk van Lexus!
Binnenin zijn er wat meer gemengde gevoelens. De zetels zien er fantastisch uit en zijn quasi perfect qua zitpositie en ondersteuning. Voor de rest vinden we in het interieur vooral veel knopjes en veel plastic. Hoewel het interieur kwalitatief wel in orde is, geeft het niet die indruk. Een gemiste kans maar een klassiek probleem bij de Japanners. Ook buiten zien we de typische en eigenzinne styling terug maar wat ons betreft heeft Lexus hier wel een voltreffer! De RC-F ziet er strak gelijnd uit met de nodige agressie zonder fout over te komen. Ook de 4 uitlaten komen op foto soms wat twijfelachtig over maar ‘in the flesh’ is het allemaal dik ok.
De RC-F start vanaf €86 000, wat een vrij stevige prijs is maar je krijgt ook meteen een uitgebreide standaarduitrusting. Met de RC-F heeft Lexus dus een waardig alternatief voor de gevestigde waarden uit Duitsland. Ben je op zoek naar een coupé die dagelijks inzetbaar is moet zeker de RC-F overwegen. De heerlijke V8 werkt in elk geval bijzonder overtuigend…