Lotus Emira

Na vele teasers heeft Lotus nu dan toch eindelijk hun nieuwste model gepresenteerd. Het is de laatste Lotus met een benzinemotor gezien alle komende modellen elektrisch zullen worden. Dat maakt de geboorte van de Emira dan ook meteen het onvermijdelijke afscheid van een tijdperk.

De Emira is ontwikkeld op een volledig nieuw platform en maakt gebruikt van hun reeds gekende V6 met 400 pk. Daarnaast komt ook de 4 cylinder turbo beschikbaar van Mercedes-AMG dat we kennen uit onder andere de A45 S die we eerder hebben getest met hier 360 pk.

Lotus staat natuurlijk bekend om zijn wagens met een extreem laag gewicht. Aan de hedendaagse milieu en veiligheidseisen kan de Emira echter ook niet ontsnappen waardoor het gewicht eindigt op 1405 kg in zijn lichtste vorm. Da’s nog altijd niet extreem veel een moderne wagen, maar de directe concurrent van Porsche, de Cayman, eindigt op hetzelfde gewicht. Ergens dus wel wat jammer dat Lotus hier tegen hun eigen merk DNA ingaat.

De Lotus Emira wordt aangeboden met  twee chassisconfiguraties: de wat zachtere Tour en de wat strakkere Sport, die aangeboden wordt met het optionele Lotus Driver’s Pack dat onder meer launch controle en Michelin Spot Cup 2-rubber toevoegt (in plaats van de standaard gemonteerde Goodyear Eagle F1 Supersport). Lotus wil een kleine 5.000 exemplaren van de Lotus Emira per jaar verkopen. De instapprijs ligt rond de €70 000.