
De vorige generatie van de A45 stond er voor bekend om bijzonder snel te zijn zonder daarom ook echt spanning en beleving te brengen tijdens het rijden. Is de nieuwe generatie meer van hetzelfde?
De vorige generatie van de A45 stond er voor bekend om bijzonder snel te zijn zonder daarom ook echt spanning en beleving te brengen tijdens het rijden. Is de nieuwe generatie meer van hetzelfde?
De vorige generatie van de A45 stond er voor bekend om bijzonder snel te zijn zonder daarom ook echt spanning en beleving te brengen tijdens het rijden. Is de nieuwe generatie meer van hetzelfde?
De nieuwe A45 trekt alvast de aandacht met de specificaties van de motor. De ingenieurs van AMG uit Affalterbach wisten maar liefst 500 Nm en 421 pk uit de 2.0 turbo te wringen of 387 pk voor de niet ‘S’ versie. Daarmee sprint de A45 S in amper 4 seconden van 0 naar 100 met een begrensde topsnelheid van 270 km/h.
De motor is dan ook het pronkstuk en de hart van de A45 S. We durven bijna zeggen dat het de prestaties van een viercilinder hot hatch herdefinieert. De hoeveelheid engineering in deze auto is opmerkelijk te noemen en het is opmerkelijk hoe weinig ‘lag’ er is ondank het grote formaat van de turbo. De A45 S trekt dan ook vlotjes doorheen het volledige toerentalbereik dat gaat tot 7200 rpm.
Ook aan het chassis en de aandrijving heeft AMG veel aangepast in vergelijking met de vorige generatie. Er is het nieuwe 4Matic + systeem dat het koppel van elk achterwiel afzonderlijk kan regelen wat zorgt voor optimale grip. Hoe agressiever de rijmodus, hoe meer vermogen er richting de achterwielen. En ja, er is een driftmodus beschikbaar maar de A45 zal nooit volledig achterwielaandrijving hebben zoals dat bij een E63 S dat wel het geval is.
In de praktijk vonden we dan ook de A45 het leukste rijden in de Sport (+) rijmodus met het ESP ook in sportmodus. Je voelt de achterkant de auto vooruit duwen met af een toe een leuk stapje opzij als je te enthousiast bent. De hoeveelheid grip is sowieso in elke rijmodus wel opmerkelijk te noemen en de ingenieurs van AMG hebben hier andermaal zichzelf overtroffen. Het chassis is zeer mobiel en direct bij het insturen terwijl je ook bij het uitsturen veel grip hebt, met dank aan de vierwielaandrijving.
De A45 S is dan ook qua beleving een hele stap vooruit tegenover de vorige generatie qua rijden, al moeten we zeggen dat bijvoorbeeld een Mégane RS dezelfde hoeveelheid fun kan bieden voor een fractie van de prijs met weliswaar minder indrukwekkende prestaties.
Qua looks is de A45 S zeker geslaagd te noemen, al zouden we persoonlijk wel opteren voor een meer subtiele versie dan diegene die we meekregen. De gele lak in combinatie met het optionele spoilerpakket zorgt voor een wel erg opvallende verschijning in het straatbeeld. Eentje die medeweggebruikers minder kunnen appreciëren en je snel het etiket van ‘petje’ oplevert… Niet geheel onterecht.
Dan komen we bij het klassieke pijnpunt, de prijs. De A45 start van €66 500, de S versie begint €71 000. Onze testwagen met opties zat rond de €85 000. Dat is dan wel weer bijzonder veel geld voor een 2.0 viercilinder. Hoe impressionant die ook is als stukje techniek…