Rijtest // Mercedes-AMG GT 4-Door CoupéDoor Jeroen Colpaert op 12.04.2019 in Mercedes-Benz
Daar is hij dan, de meest krachtige Mercedes-AMG die ooit in productie ging. Opnieuw met de bekende geblazen 4.0 V8, maar deze keer gaf Mercedes de AMG GT 63S 4-Door Coupé (veel langer kon de naam niet…) 639 pk en een indrukwekkende 900 nm mee. Onze testwagen stond jammer genoeg op winterbanden bij temperaturen van rond de 15°. Verre van ideaal dus, maar dat hield ons er niet van tegen om de wagen op vrij krankzinnige prestaties te betrappen. Zo lukte de sprint van 0 naar 100 op een halfnatte baan ons in amper 3,2 seconden. En dat met een gewicht van meer dan 2 ton. Indrukwekkend…
Daar is hij dan, de meest krachtige Mercedes-AMG die ooit in productie ging. Opnieuw met de bekende geblazen 4.0 V8, maar deze keer gaf Mercedes de AMG GT 63S 4-Door Coupé (veel langer kon de naam niet…) 639 pk en een indrukwekkende 900 nm mee. Onze testwagen stond jammer genoeg op winterbanden bij temperaturen van rond de 15°. Verre van ideaal dus, maar dat hield ons er niet van tegen om de wagen op vrij krankzinnige prestaties te betrappen. Zo lukte de sprint van 0 naar 100 op een halfnatte baan ons in amper 3,2 seconden. En dat met een gewicht van meer dan 2 ton. Indrukwekkend…
Wat is deze 4-Door Coupé nu? Mercedes zet hem vooral qua marketing op de markt als de 4-deurs en meer praktische versie van de gekende GT, maar technisch gezien heeft hij daar weinig te maken. Deze GT staat op hetzelfde platform als de E en CLS en dus zit de GT 4-Door vooral in dezelfde vijver van laatsgenoemde te vissen. De CLS komt er echter niet als 63(S) AMG en wordt meer gezien als de snelle cruiser, terwijl de GT wordt gepositioneerd als volbloed sportwagen en concurrent voor onder andere de Porsche Panamera Turbo. Mercedes zegt zelf dat ze de wagen zien als een alleskunner, en in feite klopt dat wel. Er is binnenin best veel ruimte, ook achteraan voor de passagiers ondanks de dalende daklijn. Dankzij de grote variatie een settings kan je ook eenvoudig het karakter van de wagen veranderen. Van een al bij al vrij comfortabele cruiser die rustig 50 km/h rijdt in zevende versnelling tot een racemonster dat in diezelfde versnelling 3xx km/h kan halen…
Rijden dan. AMG heeft er veel moeite gedaan om van dit zware
slagschip toch nog een dynamische wagen te maken. Zo zijn er verscheidene verstevigingen
aangebracht aan het chassis en krijgt hij ook nog vierwielsturing mee. Het
zorgt ervoor dat een GT nog een tik dynamischer de bocht ingaat dat een E63 S
maar uiteindelijk overwinnen de krachten van de fysica toch en voel je toch dat
de kilo’s beginnen te ‘duwen’. Maar laat het duidelijk zijn, eer je dat bereikt
op de openbare weg had je eigenlijk al lang van het gas moeten gaan.
De versnellingsbak staat altijd paraat en de 4-Matic vierwielaandrijving houdt het allemaal nog beheersbaar zonder aan speelsheid in te boeten. Het vermogen wordt grotendeels nog naar de achterwielen gestuurd, maar je kan prima op de vierwielaandrijving vertrouwen als de achterkant begint te glijden waardoor de wagen zich terug recht trekt. Ook een speciale vermelding voor de keramische remmen waarover deze GT beschikt. Ze zijn goed doseerbaar en blijven hun werk prima doen.
En dan komen we uiteindelijk uit bij het klassieke pijnpunt: de prijs. De vanaf voor een 4-Door coupé 63S begint is €168 000. De wagen waarmee wij reden tikte af op een ‘kleine’ €210 000. Wetende dat je voor ongeveer €35 000 (basis) een E63S AMG hebt die quasi even capabel is zouden we toch 2 keer nadenken. Maar zoals zo vaker bij dit type wagens is het motto ‘because you can’…