
843 pk en tot 1470 NM koppel. Dat zijn de indrukwekkende cijfers waarover de meest krachtige productiewagen van Mercedes ooit over beschikt. Het is het de voorbode van de toekomst van AMG – waarin hybride en elektrisch centraal staan.
843 pk en tot 1470 NM koppel. Dat zijn de indrukwekkende cijfers waarover de meest krachtige productiewagen van Mercedes ooit over beschikt. Het is het de voorbode van de toekomst van AMG – waarin hybride en elektrisch centraal staan.
843 pk en tot 1470 NM koppel. Dat zijn de indrukwekkende cijfers waarover de meest krachtige productiewagen van Mercedes ooit over beschikt. Het is het de voorbode van de toekomst van AMG – waarin hybride en elektrisch centraal staan.
Het concept van hybride heeft als doelstelling om met een lager brandstofverbruik door het leven te kunnen gaan, maar dat is bij deze AMG niet van toepassing. De toegevoegd elektrische power is vooral gericht op performantie hoewel je ook 12 kilometer volledig elektrisch kan rijden. Ideaal om de buren niet te irriteren als je ’s ochtends vroeg vertrekt…
De 4.0 V8 is onveranderd overgenomen uit de standaard 63 S die we eerder konden rijden. Dat was met 639 pk en 900 Nm al ruim voldoende maar daar hebben de mannen en vrouwen uit Affalterbach nu dus een elektromotor met 204 pk en 320 Nm aan toegevoegd. Het resultaat is een gecombineerd vermogen van 843 en een koppel van maximaal 1470 Nm. Tegelijk zakte de CO2-uitstoot met 112 gram – althans op papier. Dit slagschap van meer dan 5 meter en 2380 kilogram (260 kg meer dan de standaard variant) schiet daarmee in 2,9 seconden naar 100 en bereikt een topsnelheid van 316 km/h.
Aan de buitenkant is de E-Performance maar aan details te herkennen. Zo krijgen alle E-Performance een rode omlijning op de badges aan de achterkant van de wagen. De badges keren ook terug op de zijkant van de wagen rond de luchthappers maar dat is het dan ook zo’n beetje.
Het is een klein mirakel hoe AMG erin slaagt om dergelijke obese auto toch nog een dynamisch rijgedrag mee te geven. Daarvoor is een combinatie van vierwielaandrijving, een sperdifferentieel, luchtvering met adaptieve dempers, dynamische motorsteunen en vierwielbesturing verantwoordelijk. Het nadeel is dat het allemaal wat kunstmatig voelt en door het gewicht voelt het sowieso wat onnatuurlijk om volledig los te gaan met de auto. De E-Performance komt standaard met keramische remmen en dat is geen overbodige luxe om dergelijk gewicht tot stilstand te brengen.
Het laat ons achter met gemengde gevoelens. De nadelen van het hybride systeem wegen niet helemaal op tegen de voordelen. De extra power is eigenlijk totaal overbodig en amper bruikbaar in de realiteit van het dagdagelijkse verkeer. Op circuit valt deze ook door de mand door het hoge gewicht. Als ‘Autobahn stormer’ de perfect wagen. Voor de rest vooral goed om te kunnen zeggen dat je de grootste/beste/snelste bent…