Eerlijk gezegd achtten wij de kans klein dat er ooit nog een productiemodel zou gelanceerd worden die de cijfers van de Audi RS3 zou kunnen evenaren; 360 pk, 460 Nm en een spurtje van 0 tot 100 in 4,6 seconden zijn dan ook waarden die we nooit eerder zagen bij een hot hatch. De Ford Focus RS500 kon destijds gelijke tred houden in kracht en koppel maar verloor een volle seconde in zijn spurt door zijn voorwielaandrijving. Tot Mercedes zich onlangs in de debatten mengde en een AMG-variant van hun A-klasse aankondigde met 360 pk, 450 Nm koppel en dezelfde spurttijd als de Audi. Dat belooft vuurwerk!
Maar waarom die grote verbazing? Wel, ten eerste omdat Mercedes in het verleden nog nooit de kaart van de hot hatch trok, laat staan er zelfs hun AMG-divisie voor inschakelde. Nog impressionanter is het feit dat Mercedes deze resultaten – in tegenstelling tot Ford en Audi – niet uit een 2.5 turbo puurt maar wel uit een 2-liter. Met een waarde van 180 pk per liter motorinhoud heeft Mercedes dus en passant ook de nieuwe “benchmark” gezet voor de hatchbacks. Verder stellen we vast dat er zich stilaan een Duitse hegemonie lijkt te vestigen aan de top van hothatchland; wie tegenwoordig een hatchback met meer dan 300 pk op zijn verlanglijstje heeft staan, heeft maar keuze tussen deze A45 AMG, de eerder genoemde Audi RS3 en de BMW M135i. Die laatste 2 konden wij al eerder aan de tand voelen, dus bevinden we ons in een bevoorrechte positie om deze monsterlijke ster te vergelijken met zijn directe concurrenten…
Uiterlijk
Optisch kan je alvast 2 kanten uit als je een A45 AMG bestelt: je kan kiezen voor discretie en de wagen in een neutraal kleur bestellen zonder typeaanduiding en met de vijfspakige 18 inch velgen of je laat alle discretie achterwege en opteert voor een flashy kleur, de rode remzadels, de forse dakspoiler, de 19 inch velgen en het AMG carbon- of aerodynamicapakket. Kies je voor het eerste, dan zal enkel een kenner de wagen kunnen onderscheiden van een doordeweekse sportieve A-klasse, onder andere aan de gewijzigde centrale grille, de extra zwarte luchtgeleiders boven de laterale luchthappers en de zwarte lip onder de voorbumper. Achteraan zijn het enkel de trapeziumvormige uitlaten die zijn afkomst verraden. Binnenin herkennen we het schitterende interieur van de A250 die we een tijd terug konden testen, maar dan aangevuld met rode gordels en rode accenten in de luchtroosters. Het stuur met alcantara en rode stikking is helaas een optie, maar had eigenlijk wel tot de standaarduitrusting mogen behoren voor een wagen van dit kaliber. Ook de schitterende Recaro stoelen met leder en alcantara zijn helaas optioneel.
Aandrijving
Mercedes koppelde hun nieuwe krachtcentrale aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Manueel schakelen is dus geen optie, wel schakelen met paddles achter het stuur of de automaat zijn ding laten doen in comfort- of sportstand. Vierwielaandrijving is gezien de vele pk’s en Newtonmeters ook zeker geen overbodige luxe, maar permanente vierwielaandrijving is er niet. Zolang er geen vraag is naar tractie, zijn enkel de voorste wielen aan zet en laat het systeem de achterwielen betijen. Pas als de voorwielen aan het einde van hun Latijn zitten, wordt er maximum 50% van de kracht richting achteras gestuurd. Rondom staat de wagen standaard op 18 inch velgen met 235/40/18 banden, en die maat is nodig om de gigantische geperforeerde en gegroefde remschijven van 350mm vooraan en 330mm achteraan te huisvesten. Dat deze maten hun nut hebben, bewijzen volgende cijfers: spurt van 0 tot 100 in 4,6 seconden, spurt van 0 tot 160 in amper 10 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u of 270 km/u als je voor een fikse vergoeding de begrenzer achterwege laat.
Rijgedrag
Tot nu toe zeer indrukwekkende cijfers, maar vertaalt zich dat ook in een fabuleus rijgedrag? Wel, om eerlijk te zijn, een ‘ja’ zou te simpel zijn dus lijkt een ‘hell yeah’ beter op zijn plaats. Het leuke aan deze wagen is dat je als potentiële schoonzoon behoorlijk wat indruk kunt maken op de schoonouders – aangezien je toch in een klassevolle Mercedes A-klasse rondtoert – maar diezelfde schoonouders daarna meteen een fatale hartaanval kunt bezorgen door ze even mee te nemen voor een ritje. Van zodra je maar even het gaspedaal beroert, schiet je vooruit en bereik je snelheden waar zelfs politierechter D’Hondt even van zou fronsen. Ook het onderstel is fantastisch. De wagen stuurt bij trage bochten in als een voortrekker, maar van zodra je wat onderstuur voelt aankomen kan je gewoon het gas een fractie lossen waarna de achtertrein de wagen vanzelf rechttrekt. Bij een Audi RS3 lukte dit minder en moest je het gas veel meer of zelfs volledig lossen om de voortrein weer op het rechte pad te krijgen. In snelle waaiers is de A45 nog impressionanter en kan je de wagen mits goed positioneren aan hoge snelheid insturen om daarna op tractie volgas weg te accelereren. De stabiliteit van de wagen neigt sterk naar de Mégane RS Trophy, waardoor je als bestuurder al snel vertrouwen kweekt om zonder tractiecontrole hard te gaan. De remmen kregen het zwaar te verduren tijdens onze test, met buitentemperaturen van meer dan 30 graden, maar zelfs na een hele avond raggen konden we altijd op voldoende remvermogen rekenen. Hard gaan met deze wagen is dan ook een echt genot als bestuurder, zowel gevoelsmatig als sonorisch. Geen enkele vierpitter klinkt naar onze bescheiden mening beter, waarbij een rauw geschreeuw afgelost wordt met een dikke plof bij elke gangwissel. Tot slot lijkt deze wagen, vergeleken met de eerder vernoemde M135i en RS3, ook het meest geschikt om als daily te gebruiken. Er is meer dan voldoende ruimte voor passagiers op de achterbank en met de 7-bak kan je in comfortstand en met de ECO-knop ingeschakeld een verbruik van minder dan 9 liter optekenen. Bovendien betaal je nog geen 400 EUR rijtaks per jaar en kan je door zijn uitstoot van slechts 161 g/km genieten van een gunstig BIV-tarief van eveneens net geen 400 EUR.
Budget
Jullie hadden het ongetwijfeld al zien aankomen, maar wie de krachtigste hot hatch wil, dient daar ook een stevig budget voor over te hebben. Basisprijs van de A45 is 48.642 EUR en wie zich wat laat gaan met de optielijst heeft geen moeite om vlot boven de kaap van 60.000 EUR te eindigen, net zoals ons testexemplaar trouwens dat meer dan 62K kost met een twintigtal opties aangevinkt. Een koopje is het dus zeker niet, maar je krijgt wel waar voor je geld en met deze basisprijs is de A45 toch nog niet de allerduurste. Die eer laat hij nog steeds aan de Audi RS3 (basisprijs boven 51.000 EUR), terwijl de M135i met zijn vanafprijs van 40.200 EUR nogmaals kan bevestigen hoe goedkoop hij wel niet is ten opzichte van de andere premium hot hatches. Enkel spijtig dat ze alle drie een optielijst meekrijgen waar de gemiddelde student toch een dagje blokwerk aan zou hebben. Rest er alleen nog de vraag welke van de 3 Duitse kanonnen we zouden aanbevelen? De Audi valt helaas meteen al af. Ondanks zijn schitterende motor kan hij zijn hogere startprijs ten opzichte van deze AMG niet compenseren met meer basisuitrusting of beleving achter het stuur. Rest er ons de AMG en de M, en dan is het een kwestie van hoe je instelling is als bestuurder: wil je wat toegeven op kracht en hou je van een speels karakter met de occasionele powerslide, kies dan de BMW M135i. Wil je een fantastisch efficiënt scheurijzer dat daardoor wel iets neutraler is qua weggedrag maar alles en iedereen wegblaast op pure kracht, dan is de A45 AMG absoluut je ding!
Tot slot willen we ook Mercedes België nog even bedanken, aangezien wij de wagen mocht testen terwijl hij pas 5 dagen ingeschreven was. Normaal dienen we als kleinschalige website iets meer geduld te oefenen om dergelijke wagens mee te krijgen. Alle lof en respect dus voor de verantwoordelijke die ons de test toekende en ons zo toch een scoop bezorgde!