
Eindelijk is hij er: de betaalbare Tesla, waar reservatiehouders 2-3 jaar op zaten te wachten. Hot Hatch kon hem als één van de eersten in België testen in de Performance versie. De BMW M3 van Sillicon Valley zeg maar…
Eindelijk is hij er: de betaalbare Tesla, waar reservatiehouders 2-3 jaar op zaten te wachten. Hot Hatch kon hem als één van de eersten in België testen in de Performance versie. De BMW M3 van Sillicon Valley zeg maar…
Eindelijk is hij er: de betaalbare Tesla, waar reservatiehouders 2-3 jaar op zaten te wachten. Hot Hatch kon hem als één van de eersten in België testen in de Performance versie. De BMW M3 van Sillicon Valley zeg maar…
Om met de deur in huis te vallen: de Tesla Model 3 Performance ziet er uit als een gewone Model 3. Het zit hem in details zoals de aluminium pedalen, de grotere velgen… maar echt schreeuwerig breed zoals een M3 of RS4 is hij niet. Een beetje een gemist kans wat ons betreft, afgaand op hoe weinig bekijks we met onze wagen hadden. Onze testwagen was wel uitgerust met het “Performance Upgrade Pack”. Een pakket dat bestaat uit 2-delige rode Brembo remmen, grotere 20 inch velgen met Michelin PS4s banden en een carbon kofferspoiler. Het is allemaal sportief, maar zeer ingetogen. De nieuwprijs van onze testwagen klokte af op 78.000 euro, maar dan heb je ook een zo goed als full-option variant.
Als ‘ie er niet zo schokkend uitziet, maakt hij dat dan goed in het rijden? Volmondig: JA. De acceleratie is echt verbluffend. In letterlijk een ogenblik zit je op 150 km/u. Ongezien… De minste aanraking van het pedaal catapulteert je hoofd tegen de kopsteun: qua acceleratie komt er weinig in de buurt, de Model 3 eet zijn benzineconcurrenten op dit vlak gewoon op. Het is echt misselijkmakend snel hoe dit ding versnelt, zelfs komende van een 350pk/700nm sterke daily driver. Bijzonder verslavend, en bovendien ten allen tijde bruikbaar, welk weertype of ondergrond je je ook op bevindt: de Model 3 performance gript en gaat! Een groot verschil tov zijn voornaamste concurrent, die vaak de kritiek krijgt dat hij zijn vermogen niet aan de grond krijgt. De performance is zo intens dat je na een tijd de acceleratie in zijn “Chill” modus zet voor het comfort.
De handling is ook vrij scherp. Het stuur is vrij direct, maar wel vrij gevoelloos. Onze wagen valt op dat vlak meer te vergelijken met een een snellere 3 reeks dan met het echte M-product. Het lage zwaartepunt zorgt ervoor dat je héél hard door de bochten kan, hoewel dat lage zwaartepunt minder merkbaar is dan bij pakweg een Model S. Misschien omdat je van die laatste zo geen handling verwacht met zijn +2ton. Algemeen is de handling te vergelijken met die van een Audi RS4. Eerder gematigd sportief met een veilige neiging tot onderstuur: Hoe hard je ook probeert te gaan, “alle hens aan dek” momentjes blijven uit.
Het is ook een auto waar je een beetje moet leren mee rijden. In zijn felste modus remt hij zeer hard af bij het lossen van het gas, en bij het uitkomen van een bocht mag je niet te hard op het gas, of het onmiddellijke koppel duwt je in onderstuur de bocht uit. Eigen aan de Performance is een specifieke “Track Mode”. Die circuitmodus, waaraan de bekende Amerikaanse coureur Randy Pobst heeft meegewerkt, draagt trouwens op de openbare baan weinig bij tot het sportieve rijden: de auto remt veel harder af wanneer je het gas lost, en de poep wordt een tikje speelser, maar oversturen bij het uitkomen van een bocht lukt amper. Het is eerder een verlengstuk van de standaard sportmodus, dan een echt hardcore racemodus. De grip is echt feilloos: eer de Tesla zijn grip lost, moet je echt de wagen al forceren en gekke dingen doen, want hij rijdt echt op rails. Bij ons resulteerde die Track Mode na een tijdje wel in een zoemend geluid, waarschijnlijk een extra koeling die nodig was.
Wij waren vooral benieuwd hoe al die prestaties hun effect hadden op de range van de wagen. “Range Anxiety”, een hot topic dezer dagen in EV-kringen, is hier op zijn plaats: Van de officiële 530 km bleef in ons geval niet veel over. Bij zeer sportief gebruik gaat de Model 3 P je niet veel verder brengen dan 180 – 200 km, maar mits een gematigde rijstijl moet een grote 300 km zeker te halen zijn. Maar ook dat mag eigenlijk geen contra-argument zijn: de Tesla gaf aan dat een superchargebeurt ons een dikke 12 euro zou kosten. Een koopje zowaar met de huidige benzineprijzen.
Na onze test bleven we een beetje met gemengde gevoelens achter. Er valt weinig negatiefs over de Model 3 te zeggen: hij is pijlsnel, de handling is van een zeer hoog niveau, het interieur is van hoge kwaliteit ( hoewel misschien nog niet op niveau van de Duitse 3 ), het is Ferrari performance voor BMW running costs… Maar er ontbrak iets dat niet makkelijk aan te duiden valt: een soort interactie met de auto, een (geluids)sensatie, die een verbrandingsmotor je wel schenkt. Ook het razen door de versnellingen, die we nu nog kennen, is een groot gemis. Het is geen “feel good” auto, zoals zijn concurrenten dat wel zijn. De M3 wordt hier beoogd als hoofdconcurrent, maar de Tesla kan je belange het speciale gevoel niet geven, die je in een M3 vanaf de eerste meter ervaart. Daarvoor is het geheel wat te afgelikt tegenover een M3, die een ronduit brutale auto is, waar je echt skills voor nodig hebt om hem meester te kunnen.
De Model 3 is zo’n wagen die je de eerste uren kan imponeren, maar het is geen auto, waar je echt de tijd nodig hebt om hem te gronde te leren rijden. Er is weinig diepgang aan de wagen.
De Model 3 Performance deed ons eigenlijk de meerprijs van de Performance versie sterk in vraag stellen. Naar ons gevoel koop je beter de goedkopere “Long Range” versie of steek je die meerprijs beter in een eindereeks Model S 75. Die wagen is ook meer dan vlot genoeg, maar biedt zijn eigenaar wel een prestigieuzere auto. Waar een M je een soort “exotic” feel geeft, is dat bij een Model 3 Performance niet echt het geval: Op dat vlak is het meer een zogenaamde Q-auto, zoals een Audi S4, Alpina B3 en dergelijke.
Al bij al was de test met de nieuwste Tesla een leuke ervaring. De Model 3 Performance is een zeer leuke, weliswaar prijzige auto. Een M3 concurrent zouden we het nog niet noemen, maar het staat wel vast dat deze wagen het segment van de sportieve sedans toch wat zal dooreenschudden. Wetende dat dit nog altijd maar Musk zijn tweede product is dat in massa wordt geproduceerd maakt het des te indrukwekkender.