
Ondertussen is de spanning er na 2,5 jaar van concepts er toch al een beetje af, maar hier is hij dan eindelijk: de nieuwe Honda Civic Type-R. In het kort: 2 liter benzine met turbo, 310 pk, een topsnelheid van 270 km/h en voorwielaandrijving.
Ondertussen is de spanning er na 2,5 jaar van concepts er toch al een beetje af, maar hier is hij dan eindelijk: de nieuwe Honda Civic Type-R. In het kort: 2 liter benzine met turbo, 310 pk, een topsnelheid van 270 km/h en voorwielaandrijving.
Ondertussen is de spanning er na 2,5 jaar van concepts er toch al een beetje af, maar hier is hij dan eindelijk: de nieuwe Honda Civic Type-R. In het kort: 2 liter benzine met turbo, 310 pk, een topsnelheid van 270 km/h en voorwielaandrijving.
De motor zal meteen het grootste discussiepunt worden onder de liefhebbers van Honda. Het is de allereerste Type-R die is uitgerust met een turbo. Geen VTEC meer die meer dan 8000 toeren kon draaien, maar een blok dat reeds bij 6500 toeren zijn maximumvermogen bereikt en een begrenzer die ingrijpt bij 7000 toeren. Los daarvan klinken de specificaties en prestaties wel veelbelovend: 400 nm koppel bij 2500 toeren en een sprintje van 0 naar 100 in 5.7 seconden, wat het meteen de krachtigste en snelste Type-R ooit maak. Al dat geweld is gekoppeld aan een manuele versnellingsbak.
De ophanging is aan elk wiel onafhankelijk, wat voor een goede mix moet zorgen tussen comfort en een sportieve wegligging. Een aangepaste voorophanging en andere anti-roll bars moeten het ’torque steer’ en de rolbewegingen van het koetswerk onder controle houden. Binnenin vinden we een ‘+R’ knop die de gebruikelijke zaken aanpast: een betere gasrespons, een aangepaste stuurbekrachtiging en de demping die zo’n 30% harder wordt.
Honda liet speciale banden ontwikkelen voor de Type-R in maatje 235/35/R19, terwijl Brembo voor de remmen zorgde: geperforeerde schijven van 350mm met 4 zuigers per remklauw.
De Honda Civic Type-R is uitgebreid getest in Sakura, op de motorsport afdeling van Honda in Japan. Daarnaast is Honda ook aan het werk gegaan op de circuits van Suzuka en de Nurburgring. Het resultaat is een vrij agressief aerodynamica pakket met een vlakke onderzijde van de wagens zoals die ook te zien is op wagens bedoeld voor competitie. Een uit de kluiten gewassen diffusor en achtervleugel zorgen voor de neerwaartse druk. Vooraan vinden we de nodige splitters en bumpers om turbulenties te minimaliseren en downforce te creëren.
De Type-R zal beschikbaar zijn in 5 kleuren: het iconische ‘Championship White’, zwart, zilver, blauw en rood.
Ook binnenin zijn er enkele aanpassingen. Net als bij de vorige Type-R modellen is de versnellingspook gemaakt uit gefreesd aluminum. Daarnaast zijn er ook sportstoelen die alvast qua looks fantastisch zijn, afgewerkt met alcantara en rode stikking.
Optioneel zal er ook een GT pack beschikbaar zijn die de Type-R wat comfortabeler zal maken in het dagelijkse leven. Hiermee krijg je onder meer parkeersensoren, automatische ruitenwissers, elektrisch inklapbare spiegels, een satnav van Garmin, een betere muziekinstallatie…
Verkoop start deze zomer, prijzen zijn nog niet bekend.