Nieuws // Officiëel: de nieuwe Ford Focus RS
Door Jeroen Colpaert op 03.02.2015 in Ford
Ford heeft zonet de nieuwe Focus RS voorgesteld. Geen vijfcilinder motor meer, geen voorwielaandrijving. In de plaats krijgen we een geblazen 2.3 4-cilinder die meer dan 300 pk produceert en gebruik zal maken van vierwielaandrijving om al dat geweld op de weg te zetten. Rechtstreekse concurrentie dus voor de VW Golf R en de nieuwe Honda Civic Type-R die gepresenteerd zal worden op het salon van Genève.
Ford heeft zonet de nieuwe Focus RS voorgesteld. Geen vijfcilinder motor meer, geen voorwielaandrijving. In de plaats krijgen we een geblazen 2.3 4-cilinder die meer dan 300 pk produceert en gebruik zal maken van vierwielaandrijving om al dat geweld op de weg te zetten. Rechtstreekse concurrentie dus voor de VW Golf R en de nieuwe Honda Civic Type-R die gepresenteerd zal worden op het salon van Genève.
De ‘Ecoboost’ motor is dezelfde die we terug kunnen vinden in de Mustang, hetzij met een andere turbo en grotere intercooler. Ook de radiotor en de uitlaat zijn aangepast voor de Focus RS. De motor draait zo’n 6800 toeren en zal volgens Ford ook de oren plezieren, met de plofjes en knallen die een RS kenmerken. Hoewel het moeilijk zal zijn om de vorige generatie RS op dit gebied te overtreffen kunnen we dit enkel maar toejuichen.
Aandrijving
Schakelen gebeurt manueel en zoals eerder gezegd gaat de Focus RS tegenwoordig als vierwielaandrijver door het leven, waarvan maximaal zo’n 70% van het vermogen naar de achterwielen kan gaan. Om alle krachten netjes te verdelen werd er niet gekozen voor een mechanisch sper, wel voor een elektronische oplossing. Minder efficiënt, maar wel goedkoper. Afwachten op de eerste rijtesten wat het resultaat hiervan zal zijn… Michel Pilot Sport banden zijn standaarden, de semi-slick Cup banden staan op de optielijst. Ford beweert alvast dat de nieuwe RS net zo graag zal oversturen als de vorige generatie. Dat belooft…
Looks
Zoals je het kan verwachten is de Focus ook van de nodige optische opsmuk voorzien: dikke uitlaatpijpen in een uitgewerkte diffusor, een grote achterspoiler, 19″ velgen, bredere bumpers en vooraan een enorme luchthapper om koeling te voorzien. Binnen vinden we dat fantastische Recaro’s terug, een afgeplat stuurwiel en de nodige badges en kleinere accenten. De RS komt er ook enkel als 5-deurs versie en in 4 kleuren: blauw, grijs, zwart en wit.
Prijzen zijn nog niet bekend.