
Opel had na het verdwijnen van de Corsa OPC door de strengere emissienormen geen compacte hot hatch meer in het gamme. Om de carrière van de huidige generatie Corsa in schoonheid af te sluiten hebben ze opnieuw de GSi badge bovengehaald.
Opel had na het verdwijnen van de Corsa OPC door de strengere emissienormen geen compacte hot hatch meer in het gamme. Om de carrière van de huidige generatie Corsa in schoonheid af te sluiten hebben ze opnieuw de GSi badge bovengehaald.
Opel had na het verdwijnen van de Corsa OPC door de strengere emissienormen geen compacte hot hatch meer in het gamme. Om de carrière van de huidige generatie Corsa in schoonheid af te sluiten hebben ze opnieuw de GSi badge bovengehaald.
Qua looks zien we veel stijlelementen van de OPC terug: de (valse) luchthapper in de neus, sideskirt, bredere wielkasten en 17″ of 18″ velgen. Visueel valt de achterkant van de GSi wat tegen, want de kleine enkelvoudige uitlaat in de bumper vervalt wat in het niets met het andere overweldigende visuele geweld.
Ook technisch herkennen we veel techniek vanuit de OPC want het onderstel wordt quasi volledig overgenomen, weliswaar zonder het sperdifferentieel op de voorwielen. Een OPC ‘light’ dus, en die light slaat dan vooral op hetgene wat we onder de motorkap vinden. De 1.6 met 207 pk vanuit de OPC verdween en werd vervangen door de 1.4 turbo met 150 pk die we onder andere ook vinden in de Opel Adam S.
Binnenin vinden we een goed aanvoelend sportstuur en kan je plaats nemen in optionele Recaro sportstoelen die uitstekend hun werk doen. Qua rijgedrag waren we aangenaam verrast. Opel heeft niet meteen de naam van de best sturende wagens op de markt te zetten maar deze Corsa doet dat wel prima. De gripgrens ligt behoorlijk ver en het stuur geeft goede feedback. Speels is de Corsa echter niet. Het enige wat gebeurt is dat je de wagen geleidelijk rechtdoor voelt schuiven eenmaal je de gripgrens hebt bereikt, een zijstapje maken met de achterkant van de wagen zit er niet in. De ophanging is echter keihard en bij momenten gewoon onaangenaam op onze typisch Belgische wegen.
Ook de motor maakt niet bijzonder veel indruk. De sprint van 0 naar 100 duurt 8,9 seconden wat “ok” is, maar het is vooral het karakter van de motor die teleurstelt. Onderaan zit er niet veel beweging in, maar ook hoog in de toeren jagen haalt weinig uit. Qua verbruik kwamen we uit op ongeveer 8 liter per 100 km.
Hoewel de Corsa ons dus positief heeft verrast qua bochtsnelheden is het niet een wagen waar we met weemoed zullen aan terugdenken. De Opel Corsa is te koop vanaf €20 100, onze testwagen zat aan bijna €26 000. Voor dat geld denken we dan toch vooral aan een Ford Fiesta ST…