
Na een hele reeks teasers is hij er dan eindelijk: de Renault Clio RS 220 EDC Trophy. Een gelimiteerde reeks van de Clio RS met extra vermogen en een aangepaste ophanging. Zal deze Clio RS wel aan de verwachtingen kunnen voldoen?
Na een hele reeks teasers is hij er dan eindelijk: de Renault Clio RS 220 EDC Trophy. Een gelimiteerde reeks van de Clio RS met extra vermogen en een aangepaste ophanging. Zal deze Clio RS wel aan de verwachtingen kunnen voldoen?
Na een hele reeks teasers is hij er dan eindelijk: de Renault Clio RS 220 EDC Trophy. Een gelimiteerde reeks van de Clio RS met extra vermogen en een aangepaste ophanging. Zal deze Clio RS wel aan de verwachtingen kunnen voldoen?
Het Trophy concept binnen de RS familie is ondertussen wel bekend: extra vermogen en een aangepaste ophanging die (nog) sportiever is afgesteld. Wat betekent dat concreet voor deze Clio? Het vermogen stijgt met 10% naar 220 pk en het koppel stijgt met 20 eenheden naar 260 Nm, en tot 280 Nm in vierde en vijfde versnelling bij een overboost. De CO2 daalde met 6 gram naar 138 gram/km waardoor de motor nu ook voldoet aan de strengere Euro 6 normen.
De automatische EDC transmissie, die tot nu toe veel kritiek te verwerken kreeg, heeft nu schakelovergangen die 30% sneller zijn dan voorheen, met dank aan een kortere slag van de schakelhandels aan het stuur. Daarnaast is ook de stop-start aangepast en is de software van de sportmodus in de versnellingsbak bijgewerkt.
Aan de ophanging is er niet bijzonder veel veranderd. Vooraan ligt de Clio Trophy nu 20mm dichter bij moeder aarde, achteraan is dat 10 mm geworden. De schokdempers werden aan hydraulische aanslagpunten gekoppeld en verstevigd. Het meest voelbaar zal de aangepaste stuurinrichting zijn, waardoor de Trophy scherper en directer zal sturen dan zijn standaard broertje. Daarnaast komt de Trophy standaard op de schitterende Pilot Super Sport banden van Michelin, en dat op 18″ velgen.
De Trophy krijgt ook nog andere goodies mee. Er is een nieuwe lakkleur beschikbaar afgewerkt in matte vernis, die optioneel combineerbaar is met een glanzend zwart dak, zoals te zien op de foto’s onderaan. Renault deelde mee dat er nu ook verwarmbare lederen sportzetels beschikbaar zijn, maar van de schitterende Recaro sportstoelen zoals we die konden terugvinden in de Clio 3 RS echter geen spoor… Daarnaast kreeg de Clio RS 200 EDC Trophy ook nog een update mee van het RS Monitor systeem, waarmee je telemetrie van de wagen kan bekijken.
Te bestellen vanaf begin juni 2015, prijzen zijn nog niet bekend.