Halleluja! Volkswagen heeft eindelijk gerealiseerd waar velen al lang van droomden: een mechanisch sperdifferentieel beschikbaar maken op de Golf GTI en een topmodel van de Golf lanceren met een pk-waarde die begint met het cijfer 3. En om onze lange journalistieke...
Lees meerEen strakke westenwind, een pikdonkere straat en een miezerig regenweertje begroeten mij als ik ’s morgens de deur uitstap. Terwijl de meeste mensen hun goed humeur meteen zouden verliezen bij het aanschouwen van een dergelijk tafereel, kan mijn dag echter meer stuk....
Lees meerEerlijk gezegd achtten wij de kans klein dat er ooit nog een productiemodel zou gelanceerd worden die de cijfers van de Audi RS3 zou kunnen evenaren; 360 pk, 460 Nm en een spurtje van 0 tot 100 in 4,6 seconden zijn dan ook waarden die we nooit eerder zagen bij een hot...
Lees meerIn tijden waar termen als ‘herstructureringen’, ‘laagconjunctuur’ en ‘crisismaatregelen’ dagelijkse kost lijken, verdient een merk als Abarth veel lof. Het is immers het enige merk dat zich louter en alleen toelegt op de productie van hot hatches. De Abarth...
Lees meerWie een autominnend hart in zijn borstkas heeft en de merknaam Subaru hoort vallen, denkt spontaan aan de Impreza WRX. Samen met concurrent Mitsubishi en hun 10 generaties Lancer Evo’s tekende het Japanse merk voor 2 decennia rijplezier door een potente 2-liter turbo...
Lees meerEen achterwielaangedreven hatchback met meer dan 250 pk. Weinig constructeurs wagen er zich aan en wie het toch probeert, verbrandt vaak zijn vingers. Denk maar aan de Renault Clio V6, één van de weinige producten van Renault Sport die befaamd is voor zijn mindere...
Lees meerToen we bij de lancering van de GTR de wagen mochten testen op en rond het circuit van Folembray, stonden we danig perplex van de brute power van Nissan’s finest. Bovendien zorgde het prijskaartje, dat amper iets meer dan de helft bedroeg van zijn grootste rivalen,...
Lees meerZelden konden zowel puristen als tegenstanders van een merk zoveel kritiek spuien op een model met BMW-badge als op de 1M Coupé: “samenraapsel van allerlei overblijvende performance onderdelen”, “heiligschennis dat een M-model het levenslicht ziet zonder een...
Lees meerIn de wedijver der constructeurs om de kroon van beste hot hatch in het C-segment liet Opel midden 2012 de Astra OPC los tussen de grote jongens. Deze versie is de krachtigste Astra ooit en moet vooral tegengewicht bieden aan de erg succesvolle Renault Mégane RS. Op...
Lees meer“Het beste wat Renault Sport ooit fabriceerde als baanwagen.” Tot deze conclusie kwam de Franse constructeur nadat de Mégane RS Trophy in juni 2011 het record voor voorwielaangedreven baanwagens op de legendarische Nurburgring scherper stelde in 8’07”97. Amper...
Lees meer“Deze wagen bezit de krachtigste atmosferische V8-motor ter wereld.” Deze quote bleef toch even in mijn hoofd hangen nadat ik de sleutels van de Mercedes C63 AMG kreeg toegestopt. De cijfers laten de doorsnee autofreak dan ook meteen watertanden: een 6.3 V8 van 457...
Lees meerAl bijna een decennium lang domineert Citroën het wereldkampioenschap rally. De laatste 7 jaar veroverde de constructeur met piloot Sebastien Loeb telkens de wereldtitel bij de piloten, respectievelijk in een Xsara en de laatste jaren in een C4. Helaas reflecteerde...
Lees meer