Rijtest // Suzuki Swift Sport
Door Jeroen Colpaert op 08.11.2018 in Suzuki
Het vorige model van de Suzuki Swift Sport stond bekend als een hoogtoerige auto waarmee je veel rijplezier kon beleven zonder meteen aan snelheden te zitten waarmee je in een onveilige zone kwam voor je rijbewijs. Het nieuwe model heeft 200cc minder motorinhoud maar krijgt daarvoor wel een turbo in de plaats. Hot Hatch zocht uit wat de nieuwe Swift Sport te bieden heeft!
Het vorige model van de Suzuki Swift Sport stond bekend als een hoogtoerige auto waarmee je veel rijplezier kon beleven zonder meteen aan snelheden te zitten waarmee je in een onveilige zone kwam voor je rijbewijs. Het nieuwe model heeft 200cc minder motorinhoud maar krijgt daarvoor wel een turbo in de plaats. Hot Hatch zocht uit wat de nieuwe Swift Sport te bieden heeft!
Tegenwoordig valt 140 pk en een sprint van 0 naar 100 in 8 nog amper als ‘hot’ hatch te bestempelen. Cijfers op papier kunnen echter bedriegen, want de Swift voelt in dagelijkse verkeer sneller aan. Mede dankzij de turbo is het koppel gestegen naar 230 Nm, wat voldoende is om het gewicht van amper 950 te helpen voortstuwen. Het maximale aantal pk’s komt ook pas vrij bij 5500 toeren, dus het blijft wel nodig om regelmatig een versnelling lager te gaan voor een optimale versnelling.
Langs buiten zijn de meningen verdeeld over de looks. Wij waren op foto ook niet helemaal overtuigd, maar uiteindelijk vonden we de combinatie van de witte lak met de optionele (fake) carbon elementen op de neus, sideskirts & diffusor wel geslaagd. Binnen vinden we ook een sportstuur, alu pedalen en een rode toerenteller die de tellerpartij domineert. De zetels zien er fantastisch uit qua looks maar gaven net iets te weinig steun en zijn moeilijk af te stellen als je meer dan 1m80 groot bent.
Vering en demping zijn niet extreem te noemen, wat de Swift wel als een leefbare auto houdt voor dagelijks gebruikt. Duik je echter zo enthousiast mogelijk elke bocht in ervaar je wel vrij onderstuur en ingrijpende elektonica. De elektronica valt wel (grotendeels) uit te schakelen maar dat heeft geen ingrijpende impact op het rijgedrag. De Swift is afgesteld op een veilig rijgedrag met een kont die wel eens om de hoek durft komen te kijken. Verwacht echter geen speelsheid zoals je dat krijgt bij een Renault Clio RS. Beschouw de Swift dan ook niet als een concurrent voort laatstgenoemde, wel als een ideale auto voor de beginnende hot hatch rijder.
De Swift Sport staat in de catalogus voor €24 000 wat op zich wel een stevige prijs is voor een mini hatch. Je krijgt standaard wel een zeer goed uitgeruste wagen met onder andere 17″ licht metalen velgen, led verlichting, automatische airco, adaptieve cruise control en verwarmde zetels standaard.