Nieuws // Toyota GR YarisDoor Jeroen Colpaert op 10.01.2020 in Toyota
Een model maken dat als homologatie voor een toekomstige WRC rallywagen dient, het is bijzonder zeldzaam in tijden van een strijd tegen CO2. En toch vond Toyota het de moeite waard om de stap te zetten om zo optimaal mogelijk binnen de reglementering van het wereldkampioenschap rally te kunnen werken. De Toyota GR Yaris is het veelbelovende eindresultaat!
Een model maken dat als homologatie voor een toekomstige WRC rallywagen dient, het is bijzonder zeldzaam in tijden van een strijd tegen CO2. En toch vond Toyota het de moeite waard om de stap te zetten om zo optimaal mogelijk binnen de reglementering van het wereldkampioenschap rally te kunnen werken. De Toyota GR Yaris is het veelbelovende eindresultaat!
Het vermogen komt van een 1,6-liter driecilinder, die zijn vermogen via een handbak over alle wielen verdeelt. Het is de meest krachtige driecilinder ter wereld die 261 pk en 360 Nm produceert. Een topsnelheid van 230 km/h is het resultaat. Toyota heeft ook gewerkt met veel lichte (en dure) materialen, waardoor het gewicht beperkt blijft tot 1280 kilogram. Schakelen kan je enkel doen met een manuele versnellingsbak.
Er zijn verschillende rijmodi beschikbaar die het vermogen verschillend over de 4 wielen verdelen. Zo gaat er standaard 60% van het vermogen naar de voorwielen maar in de sport stand gaat er zo’n 70% naar de achterwielen. In track mode wordt alles 50-50 verdeeld voor een optimale grip. De koppelverdeling tussen de voor- en achteras wordt geregeld door een snel reagerende koppeling. Het optionele Circuit Pack (zie verderop) omvat twee Torsen-sperdifferentiëlen, die de verdeling tussen de linker- en rechterzijwielen regelen voor een natuurlijke en directe controle over de auto.
Toyota ontwikkelde een volledig nieuw platform, in samenwerking met Tommi Mäkinen Racing, voor de GR Yaris met een unieke ophanging, lichte constructie en een aangepaste aerodynamica. Het is voor Toyota dan ook de eerste echte sportauto met vierwielaandrijving en het eerste homologatiemodel voor WRC wedstrijden sinds het einde van de productie van de legendarische Celica GT-FOUR in 1999.
Klanten kunnen hun GR Yaris opwaarderen met een optioneel Circuit Pack. De auto wordt dan uitgerust met Torsen-sperdifferentiëlen op de voor- en achteras, een op hoge prestaties afgestemde ophanging en 18-inch smeedaluminium velgen met Michelin Pilot Sport 4S-banden in de maat 225/40R18.
De GR Yaris wordt later dit jaar gelanceerd, prijzen zijn nog niet bekend