Toyota Supra 2.0

Naast de bekende 3.0 zescilinder is de Toyota Supra nu ook beschikbaar met een 2.0 viercilinder die eveneens uit de magazijnen van BMW komt. Het vermogen daalt op die manier met 82 pk, maar ook het gewicht neemt af met 100 kg waardoor een perfecte 50:50 gewichtsverdeling behaald wordt. Less is more?

Optisch zien we weinig verschillen met zijn grotere broer. De uitlaten hebben een kleinere diameter, de velgen zijn een maatje kleiner en de Michelin Super Sport banden worden ingeruild voor de gewone Michelin Sport rubbers. Technisch zijn er nog enkele verschillen. Het sperdifferentieel is, alvast in België, niet beschikbaar net als de actieve dempers en de grotere remmen van Brembo makelij.

In het interieur vinden we het welbekende interieur van de BMW Z4 terug met wel een heel erg beperkt aantal Toyota accenten. Dat hoeft op zich geen slechte zaak te zijn want de ergonomie is prima en ook qua zitpositie valt er niks te klagen. Dat er geen scheiding is tussen de cabine en de koffer is dan misschien nog wel het meest merkwaardige feit. Schrik dus niet als er plots wat klein materiaal het interieur komt binnengevlogen nadat je hard in de remmen dook.

Rationeel bekeken hoef je op motorisch gebied niet te klagen. Met 258 pk en 400 Nm vanaf 1550 toeren gekoppeld aan de bewezen ZF automaat is de Supra op elke snelheid meer dan vlot genoeg. De klassieke sprint van 0 naar 100 wordt afgelegd in 5,2 seconden. Als je dit allemaal leest is er an sich dus eigenlijk helemaal niks te klagen. Bij dit soort auto’s is beleving en emotie echter ook een groot deel van het verhaal en daar kan deze viercilinder niet overtuigen. Buiten klinkt de Supra gewoon stil en binnen komt het geluid vooral versterkt uit de speakers.

Ook qua rijden is deze misschien wel iets ‘te goed’. De Michelins bieden ondanks hun kleinere maatje nog steeds erg veel grip waardoor de auto niet echt speels overkomt. Hierdoor krijg je ook het gevoel dat de auto best nog wat extra vermogen zou aankunnen. De Supra rijdt bijzonder evenwichtig met dank aan de perfecte gewichtsverdeling. Alles is dus bijzonder gepolijst aan deze Supra en dat is op zich zeker geen slechte zaak. Maar wie graag een ruw kantje heeft aan zijn auto en graag wordt uitgedaagd blijft op zijn honger zitten met deze instap Supra.

De Supra 2.0 is te koop vanaf €50 000. Voor dat geld heb je een prima sportwagen die perfect dagelijks te gebruiken is. Hij moet echter wel de duimen leggen tegenover een Alpine A110 op gebied van rijplezier en beleving.