
Lexus stelde op de Motor Show in Detroit een vernieuwde RC-F vooro die vanaf mei ook in België zal beschikbaar zijn. Tevens presenteerden ze ook de RC-F Track Edition voor die zich richt op de liefhebbers van rijden op circuit.
Lexus stelde op de Motor Show in Detroit een vernieuwde RC-F vooro die vanaf mei ook in België zal beschikbaar zijn. Tevens presenteerden ze ook de RC-F Track Edition voor die zich richt op de liefhebbers van rijden op circuit.
Lexus stelde op de Motor Show in Detroit een vernieuwde RC-F vooro die vanaf mei ook in België zal beschikbaar zijn. Tevens presenteerden ze ook de RC-F Track Edition voor die zich richt op de liefhebbers van rijden op circuit.
De focus van de facelift ligt op een betere aerodynamica en een lager gewicht. Vooral dat laatste is een punt waar Lexus klassiek wel moeite mee heeft en nu dus terecht aandacht heeft aan besteed. Daarnaast vinden we naast stijvere motorsteunen en stijvere bussen in de wielophanging ook aanpassingen terug in de motor die nu 464 pk en 520 Nm uit de atmosferische 5 liter V8. Die is nog steeds gekoppeld aan de gekende automatische achttrapstransmissie, maar die heeft nu een langere eindoverbrenging om de acceleratie vanuit stilstand te verbeteren. Daarnaast is op de RC-F nu ook launch control beschikbaar. Een sprint van 4,5 seconden naar 100 km/h is het resultaat.
De Track Edition werd ontwikkeld in samenwerking met de race teams die actief zijn in de Super GT & IMSA. Aanpassingen zijn een voorspoiler en achterspoiler in koolstofvezel. Die laatste is vast en levert 26 kg extra downforce ten opzichte van de actieve achterspoiler die we terugvinden op de gewone RC-F. Bij de Track Edition ging Lexus nog wat verder met de gewichtsbesparingen en monteerde daarom ook koolstofkeramische remschijven van Brembo makelij die zitten verstop achter de 19″ BBS velgen gebaseerd op de GT3 racewagen. Het onafgeveerde gewicht daalde hierdoor vooraan met maar liefst 25 kg.
Net als voor de standaardversie was ook voor de Lexus RC F Track Edition gewichtsbesparing essentieel. De ingenieurs richtten zich vooral op gewichtsbesparing op plaatsen waar dat de dynamiek van de auto het meest ten goede komt. Daarom richtten ze zich op het onafgeveerde gewicht, want elke kilo minder die niet door de wielophanging moet worden ondersteund, is winst voor de wegligging en besturing.
Daarom is elke RC F Track Edition voorzien van koolstofkeramische Brembo-remschijven. Die zijn beduidend lichter dan stalen remschijven en beter bestand tegen de extreme hitte-ontwikkeling die optreedt bij sportief rijden. Ze gaan schuil achter gesmeed aluminium 19-inch BBS-wielen van een ontwerp dat is afgeleid van dat van de wielen in de RC F GT3 raceauto. Dankzij die wielen en remmen is de besparing van het onafgeveerde gewicht alleen al aan de voorzijde van de Track Edition maar liefst 25 kg. Daarnaast werd nog meer gewicht bespaard door carbon te gebruiken voor het dak, motorkap, schutbord achter de achterstoelen en de versteviging van de bumpers. We vinden ook titanium terug in de uitlaatdemper en uitlaatpijpen. Motorisch is er geen verschil.